Na podstawie § 4 oraz §6 Statutu Osiedla Saska Kępa stanowiącego załącznik do Uchwały Nr 192/XL/2022 Rady Dzielnicy Praga Południe m.st. Warszawy z dnia 5 kwietnia 2022 r. w sprawie Statutu Rady Osiedla, Rada Osiedla Saska Kępa uchwala, co następuje :
§ 1. Rada Osiedla Saska Kępa popiera jak najszybsze wprowadzenie Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) na całym obszarze osiedla Saska Kępa.
§ 2. Rada Osiedla Saska Kępa zobowiązuje Zarząd Osiedla do przekazania uchwały Prezydentowi, Radzie Miasta, Burmistrzowi, Radzie Dzielnicy.
§ 3. Rada Osiedla Saska Kępa zobowiązuje Zarząd Osiedla do reprezentowania powyższego stanowiska na obradach Rady Miasta, Rady Dzielnicy oraz na spotkaniach z Władzami Miasta.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodnicząca Rady Osiedla Saska Kępa
Ewa Kozieł-Jurowska
UZASADNIENIE
Niniejsza uchwała jest zgodna ze Strategią #Warszawa 2030 oraz szeroko pojętą polityką Warszawy. Rada Osiedla Saska Kępa w większości jest za jak najszybszym wprowadzeniem SPPN na całym obszarze Saskiej Kępy.
Jesienią 2019 r. Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski przedstawił plan sukcesywnego powiększania Strefy Płatnego Parkowania (SPPN), obejmujący Saską Kępę.
Powiększanie strefy płatnego parkowania to element szerszej polityki parkingowej prezydenta Warszawy. Celem tej polityki jest przede wszystkim ułatwienie znalezienia wolnego miejsca postojowego tym, którzy go rzeczywiście potrzebują. Opłaty za parkowanie pobiera się po to, aby chętnych do zaparkowania było mniej niż miejsc postojowych. Narzędzie, jakim jest strefa, pozwala na ochronę miejsc parkingowych dla mieszkańców dzielnic, w których funkcjonuje strefa, a którzy korzystają z abonamentów mieszkańca.
Strategia #Warszawa2030 zawiera wiele bardzo ważnych postulatów, jednym z nich jest zapewnienie sprawnego, komfortowego i bezpiecznego przemieszczania się.
Ograniczenie roli samochodu w mieście – zmniejszenie liczby samochodów i parkingów, ograniczenie możliwości wjazdu samochodami w niektóre strefy, preferencję dla innych środków transportu oraz ochrona podwórek to dla nas oraz dla całego miasta bardzo ważne kwestie. Jedna z podstawowych zasad w „Podręczniku bezpieczeństwa drogowego dla decydentów” brzmi: ograniczanie ekspozycji pieszych na ruch kołowy.
Strefa płatnego parkowania chroni przede wszystkim potrzeby parkingowe lokalnej społeczności. W drugiej kolejności pozwala na odpłatne parkowanie dojeżdżającym spoza dzielnicy. Właśnie odpłatność ma wpływ na ograniczenie zainteresowania parkowaniem wśród przyjezdnych spoza naszego osiedla, zwiększając tym samym szanse na znalezienie miejsca parkingowego mieszkańcom.
W grudniu 2021r. odbyły się konsultacje społeczne. Było wiele platform (na żywo, online oraz korespondencyjnie), na których można było wypowiedzieć się i porozmawiać z projektantami. Wiele kanałów komunikacji przyczyniło się do tego, że konsultacje były dostępne dla szerokiego grona odbiorców, którzy są zaangażowani w poprawę trudnej obecnie sytuacji. Podczas ostatnich konsultacji społecznych można było wnikliwie przyjrzeć się proponowanej nowej organizacji ruchu. Konsultacje dały mieszkańcom możliwość na zgłaszanie konkretnych, merytorycznych uwag do projektów, często nawet dokładnych szkiców czy dokumentacji fotograficznej ze szczegółowymi pisemnymi objaśnieniami.
Rada Osiedla Saska Kępa popiera jak najszybsze wprowadzenie SPPN w wariancie przedstawionym przez ZDM podczas konsultacji wraz z poprawkami wypracowanymi w procesie konsultacji.
Uporządkowanie parkowania, które nastąpi wraz z wprowadzeniem SPPN służy także poprawie bezpieczeństwa.
W wielu dzielnicach udało się uporządkować parkowanie, na przykład na Żoliborzu i Ochocie, dzielnicach o zabudowie bardzo podobnej do naszej. Mieszkańcy w tych dzielnicach są w ogromnej większości zadowoleni z wprowadzenia SPPN.
Saska Kępa znajduje się bliżej Centrum niż Żoliborz. Przykładowo, odległość placu Wilsona od Pałacu Kultury to około 5km, a odległość Ronda Waszyngtona do Pałacu Kultury to około 3 km. Nasze osiedle znajduje się bardzo blisko Centrum Warszawy, dlatego też stanowi nieformalny parking dla mieszkańców spoza naszego osiedla. Obserwujemy codziennie jak kierowcy samochodów porzucają swoje pojazdy na Saskiej Kępie i przesiadają się do autobusów lub tramwajów, nie zostawiając w ten sposób miejsc dla mieszkańców, nie pozwalając na rotację miejsc parkingowych przy usługach dla mieszkańców. Kierowcy bardzo często niszczą również infrastrukturę, rozjeżdżają trawniki, zastawiają przejście chodnikiem. Szansą na poprawę bezpieczeństwa na ulicach Saskiej Kępy jest jak najszybsze wprowadzenie SPPN.