Ze względu zły stan torowiska w alei Waszyngtona, niebezpieczną organizację ruchu w alei Waszyngtona, brak dróg rowerowych oraz brak wygodnych dojść na przystanki przy Rondzie Waszyngtona Samorząd Mieszkańców Saskiej Kępy oczekuje jak najszybszego rozpoczęcia prac nad remontem torowiska w alei Waszyngtona wraz z jezdnią w tzw. wariancie inwestorskim, czyli z pozostawieniem jednego pasa ruchu dla pojazdów w każdą stronę (od Saskiej do Ronda Waszyngtona 2 pasy ruchu) i infrastrukturą rowerową po obu stronach jezdni.
Zapytanie o remont torowiska Samorząd Mieszkańców Saskiej Kępy wyraził w stanowisku nr 3/VII/2018 z dnia 18.12.2018, o drogi rowerowe w alei Waszyngtona w interpelacji z 14.11.2017 a o dostępność przystanków przy Rondzie Waszyngtona w stanowisku nr 6/VII/2019 z 26.03.2019. To oznacza, że temat remontu alei Waszyngtona doskwiera mieszkańcom i mieszkankom Saskiej Kępy od lat. Niepokojąca informacja pojawiła się w odpowiedzi na interpelację nr 22 z 15 marca 2023 r. Rady Samorządu Mieszkańców Osiedla Kamionek, że całościowy remont torowiska wraz z przebudową układu drogowego odbędzie się dopiero w latach 2028-9.
Wielokrotnie prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski oznajmiał, że stan torowiska w alei Waszyngtona jest najgorszy w całej Warszawie i należy liczyć się z ograniczeniami prędkości tramwajów. Taki scenariusz pogorszyłby warunki dojazdowe do śródmieścia mieszkańcom i mieszkankom Saskiej Kępy.
W dodatku między 2007 a 2020 rokiem doszło do 42 wypadków na tej ulicy z udziałem pieszych, w tym 3 śmiertelnych. Przeskalowana prosta ulica, która zachęca kierowców do rozwijania dużych prędkości uniemożliwia również jazdę rowerem razem z samochodami. Pozostaje jazda na chodniku, co z kolei sprawia niebezpieczeństwo pieszym.
Samorząd Mieszkańców Saskiej Kępy stoi na stanowisku, że wariant, w którym by utrzymać dwa pasy w każdą stronę wycinane są drzewa jest niedopuszczalny. W badaniach ruchu z 2020 roku przeprowadzonych przez Zarząd Dróg Miejskich w alei Waszyngtona przejeżdżało 1056/1656 pojazdów na godzinę od centrum/do centrum, co jest porównywalne z przepustowością jednopasmowej al. “Solidarności” – 1094/1606 od centrum/do centrum. To oznacza, że nie ma potrzeby utrzymywać po dwóch pasów dla samochodów i al. Stanów Zjednoczonych skutecznie odciąża al. Waszyngtona od tranzytu.
Brak drogi rowerowej w al. Waszyngtona jest niedogodnością dla rowerzystów zwłaszcza dla mieszkańców północnej Saskiej Kępy, którzy daleko mają do wygodnej drogi rowerowej w al. Stanów Zjednoczonych. Rada Osiedla rekomenduje połączenie dróg dla rowerów biegnących wzdłuż Wału Miedzeszyńskiego, pasów rowerów na ul. Saskiej oraz projektowanej drogi dla rowerów wzdłuż Międzynarodowej aż do mostku nad Kanałem Wystawowym drogą dla rowerów po północnej stronie al. Waszyngtona i użyciem drogi serwisowej po południowej stronie al. Waszyngtona.
Wytyczenie drogi dla rowerów wzdłuż al. Waszyngtona było w programie wyborczym Rafała Trzaskowskiego na czas kadencji 2018-2023. Niestety powyższa inwestycja rowerowa nie została w żaden sposób zrealizowana.
Kolejnym problemem są nielegalne wyścigi szybkich pojazdów, jakie czasem odbywają się w al. Waszyngtona i przy Stadionie Narodowym na które skarżą się mieszkańcy. Uspokojenie ruchu pozytywnie wpłynęłoby na komfort życia oraz na bezpieczeństwo mieszkańców.
Dodatkowym uzasadnieniem jest planowana przebudowa Alej Jerozolimskich – to jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy, a jednocześnie przedłużenie al. Waszyngtona. Plan ten jest zgodny z tzw. wariantem inwestorskim, czyli z pozostawieniem jednego pasa ruchu dla pojazdów w każdą stronę i infrastrukturą rowerową po obu stronach jezdni.
Remont al. Waszyngtona również jest potrzebny dlatego, że jest to centralna ulica prawobrzeżnej Warszawy, przedłużenie reprezentacyjnej Alei Jerozolimskich oraz Mostu Poniatowskiego i ma szansę być równie elegancką perełką prawego brzegu. Obecnie al. Waszyngtona nie zachęca do spacerów.
Samorząd Mieszkańców Saskiej Kępy stoi na stanowisku, że obszary wyłączone z ruchu powinny być przeznaczone na małą retencję. Oczekujemy, że przebudowa nastąpi jak najszybciej z uwzględnieniem zakończenia przebudowy Trasy Łazienkowskiej.
Przebudowa al. Waszyngtona powinna obejmować przebudowę Ronda Waszyngtona i wytyczenie brakującego przejścia dla pieszych przy Stadionie Narodowym. Należy również wyremontować torowisko na Moście Poniatowskiego, by poprawić czas dojazdu tramwajem do centrum.