Interpelacja nr 4/VIII/2023 w/s remontu wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad ulicą Paryską

Na podstawie §4 oraz §6 Statutu Osiedla Saska Kępa stanowiącego załącznik do Uchwały Nr 192/XL/2022 Rady Dzielnicy Praga Południe m.st. Warszawy z dnia 5 kwietnia 2022 r. w sprawie Statutu Rady Osiedla, uprzejmie proszę o odpowiedź na niniejszą interpelację.

Stan faktyczny

13 grudnia 2022 r. miasto stołeczne Warszawa reprezentowane przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta podpisało Umowę z wykonawcą inwestycji pt. “Modernizacja wiaduktów drogowych nad ul. Paryską w Warszawie” – inwestycja ta budzi bardzo duży niepokój wśród mieszkańców Saskiej Kępy ze względu na swój zakres oraz projektowane rozwiązania. Rada Osiedla Saska Kępa interweniowała w tej sprawie już od kwietnia 2019 (pisma SMSK/79A/II/2019, SMSK/15/VII/2022 – tj. od blisko 4 lat!) z prośbą o przeanalizowanie możliwości zastąpienia ekranów akustycznych innymi rozwiązaniami, np. zieloną ścianą, która została zastosowana wzdłuż Trasy Łazienkowskiej na Ochocie.

Według badań będących podstawą do wydania DŚU głównym źródłem hałasu jest hałas komunikacyjny spowodowany przez kierowców przekraczających dopuszczalną prędkość na Trasie Łazienkowskiej. Dlatego Urząd Marszałkowski w rozwiązaniach ograniczających hałas na tym odcinku Alei Stanów Zjednoczonych proponuje m.in. cichą nawierzchnię i odcinkowy pomiar prędkości.

Jednym z głównych źródeł hałasu, na który skarżą się obecnie Mieszkańcy są źle wykonane dylatacje. Chcielibyśmy więc zwrócić uwagę na to, że bardzo ważne dla Mieszkańców jest poprawne wykonanie tych elementów w trakcie planowanych prac. Martwi Mieszkańców poniższy zapis w projekcie, który umożliwia zmianę zaprojektowanych elementów:

6.3.6.4. Dylatacje
Na krawędziach poprzecznych płyt pomostowych, na całych ich szerokościach, zaprojektowano szczelne urządzenia dylatacyjne modułowe. Nie przewiduje się uciąglenia tych urządzeń między pomostami. Urządzenia te należy osadzić w uprzednio pozostawionych wnękach w płycie pomostu i ściance zaplacznej przyczółka. Wymiary wnęk dla osadzenia urządzeń dylatacyjnych i sposób montażu dylatacji muszą być zgodne z instrukcją producenta. Urządzenia dylatacyjne muszą zapewniać swobodny przesuw konstrukcji podany w dokumentacji projektowej i być dostosowane do temperatury montażu. Projekt szczegółowy urządzenia dylatacyjnego oraz jego montażu opracuje Wykonawca w dostosowaniu do wymagań wybranego producenta dylatacji. Na etapie wykonawstwa obiektu dopuszcza się zmianę typu urządzenia dylatacyjnego przez Wykonawcę pod warunkiem pozytywnej akceptacji Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych w Warszawie i Projektanta.

Mieszkańcy przekazują nam informację, że w obecnie zakończonym etapie remontu trasy na wysokości Liceum Batorego niestety część dylatacji jest nadal bardzo głośna. Dlatego Mieszkańcy proszą o położenie dużego nacisku jakość tych elementów na terenie naszego osiedla. Ma to ogromny wpływ na wyniku pomiarów akustycznych a w konsekwencji na jakość życia Mieszkańców osiedla.

W wielu miejscach w Polsce i Warszawie np. wzdłuż Trasy Toruńskiej na Bródnie mieszkańcy skarżą się na pogorszenie bezpieczeństwa po wybudowaniu ekranów akustycznych. Ekrany degradują przestrzeń, ograniczają dostęp do światła dziennego oraz zaburzają estetykę. Należy szukać innych rozwiązań niż plastikowe ekrany, które nie tylko oszpecą naszą dzielnicę, ale również podzielą ją na pół.

Zbyt duża wysokość ekranów akustycznych nie została również skoordynowana z oświetleniem zarówno remontowanej trasy jak również wpływu ekranów na to, że po stronie budynków mieszkalnych, bez dodatkowego oświetlenia będzie ciemno czyli mniej bezpiecznie. Poniżej przykładowy przekrój z projektu, pokazujący brak koordynacji.

Zbyt duża wysokość oraz lokalizacja zbyt blisko budynku, na środku chodnika przy budynku usługowym powoduje brak możliwości korzystania z budynku, brak chodnika. Dodatkowo, przez to, że ekran zakręca zagradza bardzo uczęszczane przejście dla pieszych. Takie rozwiązanie jest nieakceptowalne.

Poniżej zdjęcie pokazuje jak wygląda obecnie budynek handlowo-usługowy który miałby mieć bezpośrednio przed oknami ścianę akustyczną wyższą niż ten budynek w odległości zaledwie 3,7m od ściany!

Według ostatnich doniesień w czasie remontu zachowany będzie tylko jeden pas dla autobusów oraz zamykana będzie ulica Paryska. Prawdopodobnie sparaliżuje to ruch autobusów na Saskiej Kępie zarówno wzdłuż Trasy Łazienkowskiej jak i na odcinku Zwycięzców-Paryska-Brukselska-Ateńska. Nieznane są szczegóły objazdów jak i los drogi dla rowerów wzdłuż remontowanej Alei Stanów Zjednoczonych. Trasa Łazienkowska to jeden z głównych ciągów komunikacyjnych w Warszawie, którym codziennie porusza się w godzinach szczytu kilkadziesiąt tysięcy pasażerów (w godzinach 6:00-9:00 jest ponad 200 kursów autobusów w stronę centrum).

Łącznie podczas inwestycji wycięte zostaną aż 84 dorosłe drzewa! Planowane nasadzenia zastępcze będą tylko między Saską a Międzynarodową i o bardzo niskich parametrach (obwody 18-20 cm), podczas gdy obecnie w innych miejskich inwestycjach sadzone są już drzewa o parametrach 30-35 cm obwodu. Ochocki odcinek Trasy Łazienkowskiej został potraktowany z dużą dbałością o ochronę środowiska i wkomponowanie arterii w układ urbanistyczny. Nie ma powodu, by zabytkowa Saska Kępa była potraktowana gorzej i przecięta plastikowymi ekranami akustycznymi dochodzącymi do 7 metrów wysokości.

Pytania

  • Co należy zrobić, by zamiast ekranów akustycznych w celu ochrony mieszkańców przed hałasem zastosowano:
    • zieloną ścianę tak jak na Ochocie (zdjęcie w załączeniu)
    • odcinkowy pomiar prędkości
    • ciche dylatacje
    • tzw. “cichą nawierzchnię”?
  • Jak zminimalizować wycinki drzew, by uniknąć sytuacji w której na skutek błędów projektowych niepotrzebnie wycięto drzewa podczas budowy Tramwaju na Wilanów czy remontu Wybrzeża Helskiego?
  • Tam, gdzie wycinka drzew jest absolutnie konieczna czy można zwiększyć parametry nasadzeń zastępczych drzew do średnicy 30-35 cm?
  • W innych miastach stosowane są rozwiązanie polegające na zmianie kierunku jazdy buspasu zależnie od godzin (rano do centrum, po południu z centrum). Również buspas na remontowanej Trasie Łazienkowskiej mógłby tak funkcjonować. Co zrobić, żeby tak było?
  • W związku z mniejszą przepustowością remontowanego odcinka:
    • czy Zarząd Transportu Miejskiego planuje zwiększyć wykorzystywanie przystanków Wał Miedzeszyński i Kryniczna przez linie, które obecnie tam się nie zatrzymują?
    • czy Zarząd Transportu Miejskiego mógłby zmienić trasę autobusów 141, 151, 411, 525, E-1 w celu ominięcia remontowanego odcinka?
    • na jakie trasy objazdowe Zarząd Transportu Miejskiego planuje przenieść linie 117
      i 146 obecnie jeżdżące Paryską?
  • Jak zminimalizować czas zamknięcia Paryskiej, aby ograniczyć uciążliwości komunikacyjne dla mieszkańców?
  • Czy podczas trwania inwestycji zamykana będzie droga dla rowerów wzdłuż Trasy Łazienkowskiej? Jeśli tak, to jak planowane będą objazdy?
  • Podczas inwestycji obecnie znajdujące się parkingi pod wiaduktami będą zamknięte. Czy po zakończeniu remontu przywrócone zostanie funkcja ogólnodostępnych parkingów pod wiaduktami?
  • Czy przy okazji przebudowy możliwa byłaby poprawa widoczności pomiędzy różnymi uczestnikami ruchu na skrzyżowaniu drogi rowerowej wzdłuż al. Stanów Zjednoczonych
    z ul. Paryską?

Załącznik nr. 1 (rozwiązanie zastosowane na Starej Ochocie)

Stara Ochota została oddzielona od uciążliwości Trasy Łazienkowskiej tzw. “Zieloną ścianą” ze szpaleru grabów i krzewów róż – takie samo lub podobne rozwiązanie powinno być zastosowane na Saskiej Kępie

Ewa Kozieł Jurowska
Przewodnicząca
Rady i Zarządu Osiedla Saska Kępa

Odpowiedź

link do odpowiedzi nr 1 na stronie Urzędu Dzielnicy

link do odpowiedzi nr 2 na stronie Urzędu Dzielnicy (ZDM)

link do odpowiedzi nr 3 na stronie Urzędu Dzielnicy

link do odpowiedzi nr 4 na stronie Urzędu Dzielnicy